Nadutost

Nadutost i plinovi

Nadutost je neugodna pojava popraćena grčevima i osjećajem težine koja nastaje kao posljedica povećane količine plinova u probavnom sustavu.

Najčešći uzroci nadutosti i liječenje
Gutanje zraka
Kada brzo jedete i ne žvačete dovoljno, događa se da progutate veliku količinu zraka. Makrobiotičari, koji rijetko kada pate od nadutosti, svaki zalogaj strpljivo i dugo žvaču. Tako se sprečava gutanje zraka, a ujedno se i ubrzava probava. Nadutost zbog gutanja zraka popraćena je vjetrovima i podrigivanjem. 
Opstipacija – zatvor stolice
Ako ne obavljate veliku nuždu redovito, bilo zato što ne stignete ili jer ne jedete dovoljno hrane bogate vlaknima, u crijevima se stvara pritisak. Nadutost ove vrste prati pritisak u abdomenu, ponekad i bol. Nadutost katkada može biti uzrokovana i bolestima srca, bubrega, jetre, cista na jajnicima te drugim zdravstvenim stanjima poput menstruacije kod žena. To se događa zbog hormonalnih promjena koje izazivaju zadržavanje vode u organizmu. 
Intolerancija na laktozu
Simptomi nadutosti se javljaju nakon konzumacije mliječnih proizvoda. Intolerancija na laktozu je jako česti uzrok nadutosti, ali mnogi koji su intolerantni to niti ne znaju. Ona se liječi ili potpunim izbacivanjem mliječnih proizvoda (što nije lako jer puno namirnica sadrži mlijeko u tragovima) ili uzimanjem enzima laktaze koji pomažu pri probavi laktoze.
Prejedanje
Pretjerano konzumiranje ugljikohidrata, šećera i masti dovodi organizam do stanja kada dugo i teško probavlja hranu te stvara pritisak na želudac. Probavljanje teške hrane može uzrokovati nastajanje plinova zbog kojih dolazi do nadutosti pa čak i pojave boli u abdomenu. 
Nadutost u crijevima uzrokovana bakterijama
Nadutost može biti prouzrokovana i poremećajem bakterijske populacije crijeva, što dovodi do smanjenja broja prijateljskih bakterija. Ako je crijevna flora poremećena, npr. zbog uzimanja antibiotika, onda se uz nadutost javlja obično i proljev. Dodatno ublažavanje nadutosti može se postići kombiniranjem obroka. Preporuka je da se uz mesne obroke ne konzumiraju namirnice bogate ugljikohidratima (krumpir, riža ili tijesto) nego samo kuhano i svježe povrće.
Hrana koja uzrokuje nadutost trbuha i abdomena
Mlijeko i mliječni proizvodi – čak i oni koji nisu intolerantni na laktozu mogu dobiti simptome nadutosti i vjetrova od mliječnih proizvoda
Povrće: brokula, repa, kupus, grah i leća, šparoge.
Jabuke i kruške – ovo voće bogato je vitaminima i vlaknima, ali može uzrokovati nadutost. Jabuke i kruške ne morate izbacivati iz prehrane, ali možete jesti po pola voćke, pa kasnije opet pola da ne opteretite trbuh vlaknima.
Nemojte prestati uzimati gore navedene namirnice jer su one vrlo hranjive. Ako vam stvaraju probleme pokušajte prvo smanjiti njihov unos. Nadutost uzrokuje: 
Masna hrana – koja usporava probavu tako da hrana ima više vremena za fermentaciju. Posljedica su nadutost i vjetrovi.
Slatka gazirana pića –  jer sadrže mjehuriće zraka, taj zrak se nakuplja u trbuhu pa ga čini nabreklim.
Žvakaće gume – žvakanje vas tjera da puno gutate pa se povećava vjerojatnost da progutate puno zraka.
Pivo uzrokuje nadutost, ali ne zbog svojeg sastava nego zbog velike količine zraka koja se s njime popije. Kada točite pivo, pustite ga da malo odstoji kako bi imalo manje zraka u sebi.
Prevencija
Izbjegavajte mesne prerađevine: slaninu, šunku, kobasice, usoljenu govedinu, kockice za juhu, grickalice poput čipsa. 
Kupujte hranu s niskim udjelom soli.
Ne kuhajte povrće u slanoj vodi, a pogotovo ako ga imate namjeru još malo dosoliti. 
Nemojte pretjerivati s dosoljavanjem ostale hrane koju kuhate kod kuće.
Jedite manje obroke više puta na dan, svaki zalogaj dobro prožvačite, nastojte ne govoriti dok žvačete.
Izbjegavajte nalijevanje vodom tijekom obroka, jer tekućina razrjeđuje želučanu kiselinu, samim time probavni proces traje duže.
Izbjegavajte mahunarke i veće količine sirovog voća i povrća.
Ako sumnjate da vam neka hrana uzrokuje nadutost – metodom pokušaja i pogreške odvagnite koja je to hrana te ju nastojte izbjegavati .
Izbacite i preveliku konzumaciju kofeina i šećera.